S.S. Belgenland

 

Revue Ravage

 

Terms of
Embarrassment

 

FES ft.
Ernst Reijseger

 

Boot & Berg

 

R.I.P. Funeral songs

 

HEARSEE

 

FES with John Watts

 

Answer Songs

 

Zilke

 

Modernski

 

FES meets Jimi Tenor

 

De Oesterprinses

 

FES ft. Uri Caine

 

Heliogabal

 

The Armstrong Mutations

 

Minoes

 

Larf

 

DOORLOPENDE PROJECTEN

Modernski

 

Op vraag van Mark Delaere, artistiek directeur van het Festival van Vlaanderen
Vlaams-Brabant, nam FES in 2006 werk van drie 20e-eeuwse componisten onder handen: Igor Stravinsky, Mauricio Raùl Kagel en Tom Dissevelt. Het project kaderde in het nieuwe opzet van de festivalconcerten te Leuven om muziek uit de twintigste eeuw, die ondertussen ‘oude muziek’ is geworden, opnieuw te belichten.
De werken werden voor het eerst uitgevoerd op 19 oktober 2006 in Het Depot in Leuven in het kader van het Festival van Vlaanderen.


Dit project was de aanzet voor FES en Peter Vermeersch om het terrein van de hedendaagse muziek verder te gaan verkennen. Onder de noemer ‘Modernski’ (die refereert naar de lapnaam ‘Mijnheer Modernsky’ die Schönberg in een koorwerk gaf aan Stravinsky) wordt relatief onbekende 20e-eeuwse muziek opgedist en opgefrist tot FES-repertoire.

 

--------------------

 

Programma
I. Stravinsky (1882-1971): Ebony Concerto
F. Poulenc (1899-1963): Rapsodie Nègre
G. Ligeti (1923-2006): 5 bagatellen
S. Joplin (1868-1917): Stop time Rag
M. Kagel (1931-2008)): Zehn Märsche, um den Sieg zu verfehlen
F. Ottervanger: 100.000 huishoudens
L. C. Miller: Wise as serpents
P. Vermeersch, P. Vandenberghe, T. Wouters: stukken uit FES-repertoire

 

 

Ebony Concerto – Igor Stravinsky
Op vraag van Woody Herman schreef Stravinsky voor 2500$ het “Ebony Concerto” dat in 1946 in premiere ging in Carnegie Hall - New York.
Het is een soortement Concerto Grosso voor bigband geworden, met enkele solistische momenten voor de klarinet. Een driedelig met sterk wisselende sferen; helder, compact, levendig en gevarieerd.
Wij spelen de versie zonder dirigent en zonder harp.

 

Rapsodie Nègre – Francis Poulenc
Dit stuk uit 1917 is geschreven voor strijkkwartet, piano, fluit, klarinet en bariton. De tekst zou komen uit een bundel van de Liberiaanse dichter Makoko Kangourou, maar “Honoloulou, poti lama ! Honoloulou, Honoloulou, Kati moko, mosi bolou Ratakou sira, polama !” lijkt eerder door Poulenc verzonnen te zijn, net zoals het vermeende “neger”-exotisme waarin de muziek baadt. “Ce qu'il y a de bien avec Poulenc, c'est qu'il invente son propre folklore”, zei Ravel na de premiere. In de FES-versie is er wat ruimte voor improvisatie vrijgemaakt.

 

5 bagatellen – György Ligeti
Van zijn Musica Ricercata orchestreerde Ligeti in 1953 zes deeltjes voor blaaskwintet onder de naam “Six bagatelles”. De overige vijf zijn nu verfest tot “5 bagatellen”.
De oorspronkelijke pianocyclus bestaat dus uit elf korte delen, start met twee noten, per deel komt er een noot bij om uit te monden in een afsluitend fuga met alle twaalf noten. Elk deeltje is summier, to the point en telkens anders van karakter, van frivool tot dramatisch.

 

Stoptime Rag – Scott Joplin
In de FES-orchestratie van deze ragtime uit 1910 werden noten weggelaten en bijgevoegd om het oorspronkelijke ragtime gevoel (de tijd aan flarden) letterlijk nieuw leven in te blazen. Vrees niets, de originele boem-tsjak blijft vrolijk zijn werk doen.

 

10 Märsche, um den Sieg zu verfehlen – Mauricio Kagel
De mars in zijn essentie: taratataa + oemtètètètèh + pompompompom.
Simplistische muziek, met opzet slecht geschreven in een tegendraads notenbeeld, dat veel concentratie vergt en met redelijk dwaze muziek als resultaat. Heerlijk. De componist mikt op een belabberd en verkouden klinkend orkest. We doen ons best om de zege te ontlopen.

 

100.000 huishoudens – Fulco Ottervanger
Deze nog steeds in leven zijnde componist, in tegenstelling tot de vorige, schreef eindelijk een stuk voor FES. Deze triptiek heeft iets met televisie te maken, de obsessie, de meligheid, het dwangmatig banale, de spanning en: het huishouden. Maar we kunnen ook stellen dat deze brok muziek niets met televisie te maken heeft. Intergalactische premiere!

 

Wise as serpents – Lisa Cay Miller
Dit nieuwe stuk van de Canadese Lisa Cay Miller is improvisatorisch van aard, gestuurd door een grafische partituur en een paar gecomponeerde onderdelen. Het is een soort “fantastic voyage” door het kronkelige lijf van een gifslang. “Méfiez-vous, si vous n'enfermez pas l'opium dans une boîte de métal, le serpent noir aura vite fait de s'enrouler autour du sergent de ville”. Deze zin van Cocteau resoneert door de hele compositie.

 

 

Beluister tracks:

 

 

Foto's

 

Recensies

 

Voorbije data

19 Oktober 2016

Bozar Brussel

15 Oktober 2016

De Singel, Antwerpen

14 december 2013

De Bijloke, Gent

13 december 2013

De Kring Roosendaal, Nederland

21 januari 2009

CC De Meent, Alsemberg
22 januari 2009

Flagey, Brussel
24 januari 2009

Handelsbeurs, Gent

24 oktober 2006

Depot, Leuven (première)